تبلیغات
معماری ساختمان - مطالعات مجتمع تجاری تفریحی
 
معماری ساختمان
درباره وبلاگ


تماس: 09120414534

مدیر وبلاگ : حبیب حسن بگلو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
خدمات ساخت و ساز محاسبه

دانلود آهنگ جدید

جلب عناصر تجارت:

قرارگیری هر فروشگاهی بطور مستقیم ، تحت تأثیر استعدادهای نهایی همان تجارت می باشد ، هر چه ترافیک پیاده گذرا از مقابل یک مغازه بیشتر باشد کارآیی آن تجارت نیز بیشتر می شود . پیاده روها از پارکینگ اتومبیل تا محل خرید باید طوری طرح شوند که از گذشتن خریدار بطور سرسری از مقابل مغازه های اصلی جلوگیری کند .

یک فروشگاه حداکثر مقدار تماس را برای ویترینش لازم دارد و ویترین آن باید تا جای ممکن از هر زاویه ای قابل رؤیت .

- دسترسی مشتریان

ارتباط صحیح با پارکینگ اتومبیل (و وسایل نقلیه عمومی ) از عوامل اساسی می باشد  پارکینگ مغازه داران و کارکنان با پارکینگ مشتریان نباید مشترک باشد .

استاندارد حداقلی برای پارکینگ اتومبیل از طرف فدراسیون فروشگاههای چند شعبه ای برای برآوردن احتیاجات حداکثر خرید بطور هفتگی پیشنهاد شده است (برای هر 100 متر مربع از سطح خرده فروشی بطور خالص CLA-)

- در مناطقی که مالکیت اتومبیل بطور محلی در سطح پایین باشد 4 محل پارک اتومبیل .

-  در مناطقی که مالکیت اتومبیل بطور محلی در سطح متوسط باشد 25/5 محل پارک اتومبیل - در مناطقی که مالکیت اتومبیل بطور محلی در سطح بالایی باشد 50/6 محل پارک اتومبیل

فاصله حداکثر بین اتومبیل خریداران و یا ایستگاه اتوبوس با فروشگاههای عمده ومهم 200 متر ، می باشد ارتباط با فضای پارکینگ باید آسان بدوون تراکم و درنگ صورت گیرد . پارکینگهای چند طبقه اگر فروشگاهها را در طبقات مختلف سرو می کنند باید تا جای ممکن در سطح طبقات مختلف تخلیه شوند .

 سرویس دهی:

سرویس دهی با کارایی ماکزیمم ، عامل اصلی در حمل کالاها می باشد که شامل :

الف: تحویل گرفتن

ب: ارسال(مواد استفاده نشده یا جعبه های خالی )

ویژگی های فضاها :

سیرکولاسیون داخلی:

سیرکولاسیون عمودی و افقی ، یک عامل حیاتی در طرح ریزی می باشد که هم مربوط به خریداران و هم کالاها می باشد.

سیرکولاسیون افقی از طریق راههای عبوری خرید در داخل ، بطرف محلهای سیرکولاسیون عمودی می باشد محل پله های برقی وآسانسورها در داخل فروشگاه ، باید آنقدر مناسب باشد که مشتری را به گذشتن از بیشترین تعداد ممکنه فضاهای فروش جلب کند و رفتن به طبقات تا سر حد امکان جذاب باشد .

محوطه های میانی

محوطه میانی اصلی یا محوطه ها بایستی مرکز جاذبه مشتریان باشد خاطره ایکه آنها همیشه با خود داشته و همیشه بیاد بیاورند اغلب مراکز خرید ، در محوطه میانی خود از یک طرح بسیار عالی برخوردار هستند و مشخصات واقعاً هیجان انگیزی دارند ، مانند گنبدهای شیشه ای، ترتیب مخصوص چراغها و فواره هایی که از مجسمه های آن بیرون می زنند ، گلکاریهای مصنوعی ، راه پله با طرحهای مخصوص ، پله های برقی ، آسانسورهایی با دیوارهای شیشه ای و کارهای هنری باارزش طرح گرافیک ها و رنگها نیز عامل مهم و مؤثری در این زمینه است در مراکز خیلی بزرگ که دارای چندین محوطه هستند ، هنگامی که هر یک از این محوطه ها دارای کاراکتر ، شکل ، رنگ ودکور جداگانه ای باشند به مراتب جالبتر می شوند محوطه اصلی بعنوان یک محل جالب برای نشستن ، استراحت و ملاقات دوستان می باشد.

 بازارچه ها:

معمولاً بازارچه ها و طاق هایی که بطرف محوطه اصلی راهنمایی می ند بایستی در جهت ایجاد یک حالت صمیمیت و اتمسفر آرام کننده باشد. هدف اینست که خرید کننده به نمای فروشگاه جلب شود. همچنین از نقطه نظر کل طرح بایستی تغییر محسوسی برای خریدکننده وجود داشته باشد زیرا او از یک قسمتی که نسبتاً ساده تر است به یک محوطه ای که هنرمندانه تر ساخته شده است قدم می گذارد که در اکثر موارد نقطه اوج زیبایی یک بازارچه را تشکیل می دهد.

جریان عبور و مرور و سهولت رسیدن افراد از یک فروشگاه به یک فروشگاه دیگر دارای اهمیت بسیار زیادی است. در جاهایی که فاصله یک فروشگاه تا فروشگاه بعدی خیلی است (بیش از 700 فوت) در ذهن خریدار یک واکنش فیزیکی و روانی عبور از یک تونل بوجود می آید. یک راه برای جلوگیری از ایجاد چنین  احساس منفی در خریدار، ایجاد یک زاویه شکست در تقریباً نیمه راه است. تهیه پلان به شکل   که معمولاً در محل برخورد به محوطه میانی می رسد. در این نقطه خریدار قبل از اینکه انتهای دیگر فروشگاه را ببیند، یک چرخش کوتاهی می کند. پلانهای دیگری نیز می تواند وجود داشته باشند که فاصله عبور خریدار را از فروشگاهی به فروشگاه دیگر کوتاهتر می کند. مثلاً پلانی که به شکل علامت (+) است این امکان را برای چهار فروشگاه در رأس آن بوجود می آورد که از نقطه مرکزی این واحد به یک فاصله باشند. پلان دیگری که به شکل مثلث طرح ریزی شده باشد همین امکان برای سه رأس آن بوجود می آورد. شک نیست که اشکال و طرحهای دیگی نیز وجود دارند که برای حل این مشکل مؤثر هستند.

یک مرکز چند طبقه ای با منطقه وسیع مخصوص خرید، نیز جواب دیگری به این مسئله است و راحتی و آسایش را از نظر کمتر راه رفتن مشتریان تأمین می کند. در اینجا وسیله نقلیه اصلی در جهت عمودی کار می کند (آسانسور، پله های برقی و راه پله ها). موقعیت این وسایل نقلیه باید طوری تنظیم شود که حداکثر امتیاز را در خود داشته باشد. در بسیاری از مراکز خرید با قراردادن دیوارهای شیشه ای برای آسانسورها این وسایل نقلیه عمودی را جالب توجه تر کرده اند. سوار شدن در این آسانسورها برای هر گروه سنی تفریح جالبی است و به خریدار کمک می کند که اطراف خود را به خوبی ببیند. موقعیت قرارگیری وسیله نقلیه عمودی در یک مرکز خرید بسیار مهم است.

مراکز خرید را همچنین می توان با در نظر گرفتن عرض و موقعیت استراتژی آن برای دیگر مصارف مفید و جالب برنامه ریزی کرد. نصب کیوسک های خوش نما، راه دیگری برای جالب سازی این مراکز است. کیوسکها بایستی حالت فعالی به این مراکز خرید ببخشند. موارد استفاده از این کیوسک ها روزبروز افزون تر می شود و طرح تهیه کیوسک ها نیز پیچیده تر می شود. از کیوسک ها در موارد زیر استفاده می شود :

فروش کارتهای تبریک، شیرینی جات، اسباب بازی،  عکس و وسایل عکاسی، گل فروشی و انواع و اقسام کالاهای مختلف.

برای نصب اینچنین کیوسکها، مراکز خرید باید دارای عرض بیشتر از 35 تا 40 فوت باشد. طرح کیوسک ها باید طوری باشد که هنگام انجام فعالیت قد افراد مشغول در آن، افق دید قسمتهای دیگر فروشگاه را نبندد. قسمت بالای این کیوسک ها هنگام انجام فعالیت یا بایستی کاملاً باز باشد و یا سقف شیشه ای داشته باشد تا بتوان از قسمتهای دیگر، درون آنرا مشاهده کرد. گرچه در برخی موارد از طرف مستأجرین اعتراضاتی به نصب این کیوسک ها می شود و دلایل شان نیز وجود رقابت، بسته شدن افق دید فروشگاهشان و جلب شدن خریداران به چیزهای کناری است؛ ولی مشاهده شده است که در اثر وجود ا ین کیوسک ها فعالیت خرید و فروش نیز افزایش یافته و در کل تأثیر مثبتی روی فعالیت مغازه ها می گذارد.

سرویس ها:

دستشویی و سرویس های مشتریان نباید از طرف خیابان دسترسی داشته باشد. آنها ممکن است در طبقات متناوب (یک در میان) پراکنده و یا به طور مرکزی متصل به رستوران قرار گیرند اما به صورت دلخواه ورود به آنها باید از بخش ها و نه دور از راه پله ها صورت گیرد.

استانداردهای طراحی مجتمع های تجاری:

ارتفاع طبقات:

 ارتفاع طبقات در واحدهای بزرگ 5-4 متر و در مورد واحدهای کوچک 3 متر و بستگی به نوع سرویس ها دارد. ارتفاع طبقات برای مشتریان باز دارنده بوده و برای کارمندان خسته کننده است . مغازه ها بر نور طبیعی متکی نیستند بلکه نور مصنوعی همراه با تهویه مکانیکی در آنها تامین می شود.

ارتفاع طبقه از مبداء تراز زمین 5-5/4 و در فوقانی ترین طبقه 75/4-3 است.

واحدهای فروشگاههای بزرگ مساحت کف را ممکن است برای کمد و پیشخوان به کاربرد و بقیه مساحت در 10 متر مربع برای هر 15 نفر تخصیص داده شده است.

دربهای ورودی:

در ساختمانی که مساحت مفید کف آن بیش از مترمربع 1500 است تمامی حیاط ها باید دارای ورودی خروجی باشند و ورودی و خروجی باید حتی الا مکان از یکدیگر دور باشند . ورودیها و گذرگاهها: حداقل ارتفاع و عرض ورودی در طبقه همکف mm 3700 است. دایره گردش برای این لوازم m17 است . جاده ها باید ظرفیت بار 1/10 تن داشته باشند . حداکثر فاصله هر نقطه از ورودی باید m 25 باشد. در طبقه همکف عرض خروجی ها و گذرگاههای اصلی مشتریان باید 200 نفر اول mm 1070 و برای هر mm 15 به عرض قبلی اضافه می شود . هرگاه 2 خروجی وجود داشته باشد عرض هر کدام از آنها باید همه اعضای مشغول در فروشگاه کافی باشد . لازمست درب های خارجی به بیرون باز شوند : نباید از دربهای کشویی استفاده شود.

ورودی پاساژ تقریباً 5/3 متر ارتفاع و پهنا دارد . اگر خروجی پیاده به حیاط باز می شوند قسمت فروش تقریباً 80 سانتی متر پهنا لازم دارد. خروجی ها به حیاط هنگامی به حساب می آیند که ورودی یا گذرگاه به پهنای تقریباً 4 متر یا دو پاساژ هر کدام 5/3 متر پهنا داشته باشند . پهنای خروجی 5/1 متر و در زیر زمین 1/1 متر باشد.

دربهای خروج: پهنای مجموع تمام دربها تخلیه هر 100 متر مربع یا قسمتی از مساحت طبقه ، مساوی با 30/0 متر پهنای خالص است ، در طبقه فوقانی پهنای حداقل در مساوی با پهنای پلکان است.

پهنای درها به قرار زیر است:

تا 500 نفر معادل 1 متر برای هر 120 نفر

تا 1000 نفر معادل 1 متر برای هر 150 نفر

بالای 1000 نفر معادل 1 متر برای هر 200 نفر

پهنای کریدور و دربها تقریباً 5/1 متر است.

ظرفیت کریدور:

حد شرایط رفت و آمد عبارت از P/m3/0 است. P/m به معنی نفر بر متر مربع می باشد. در شرایط تراکم بیشتر جمعیت، افراد همیشه قادر نیستند با سرعت طبیعی خود راه بروند و حتی نمی توانند از افرادی که آهسته تر راه می روند سبقت بگیرند. پیشینه تراکم جمعیت قابل قبول برای طراحی محوطه های سیرکولاسیون مردم p/m 4/1 است.

تحت این تراکم جمعیت بیشتر افراد آهسته تر از سرعت طبیعی خود راه می روند و این موضوع ممکن است، ایجاد ناراحتی کنند. براس مسافت های کوتاه در طول مسیر، تا حدود m3000 تراکم بیشتر برای جمعیت نیاز است.

اما به شرطی که در پیش و بعد از این مسافت پر تراکم (مانع ) فضاهای بازتر با عرض بیشتر وجود داشته باشد. در مورد کریدورهایی که عرضشان تقریباً از m 1200 است . ظرفیت رفت و آمد متناسب با عرض کریدور است . در گذرگاههای باریکتر 2 نفر نمی توانند از یکدیگر سبقت بگیرند

حداقل عرض پیشنهادی برای گذرگاه اصلی عبارت از 98/1 متر و برای گذرگاه فرعی 99/0 متر است . ارتفاع پیشخوان عموماً 92 سانتی متر است . مردن یا ضریب سیستم بر حسب نوع قفسه بندی فروشگاه متغیر است.

ویترین ها :

ویترین قسمتی از مغازه جهت ارائه و نمایش اجناس می باشد که یا به صورت شیشه ای برای مغازه ای لباس، کفش، جواهر و ... یا به صورت ویترین های باز برای مغازه های مویه فروشی، سبزی فروشی، سوپر و غیره عمل می کند. مساحت این ویترین با توجه به نوع کاربری مغازه ها متفاوت می باشد که از 10% تا 60% سطح مغازه متغیر می باشد.

ویترین ها ممکن است به داخل مغازه باز شوند یا با دیوار عقبی شیشه ای با جنس محکم و تیره محصور باشند، که در این صورت دسترسی برای دکور و تزئین ویترین ها لازم است و باید این دسترسی سریع و آسان ویترین به مثابه یک نمایشگاه کوچک جهت ارائه اجناس به مشتریان عمل می کند که باید از نظر شکل و فرم و دید و نور دارای شرایط جلب مشتری باشد انواع الگوهای ویترین های باز و بسته در شکلهای زیر ارائه شده است.

دو نمونه از مقطع ویترین در شکل های روبرو نشان داده شده است.

مقطع ویترین در یک مغازه با زیر زمین مقطع ویترین در یک مغازه طبقه همکف و اول الگوهای ویترینهای باز برای قفسه بندی سوپر مارکتها ، میوه فروشی و ...

پله برقی :

تصویر روبرو پله ای برقی با عرض 9/121 سانتی متر را نشان می دهد. این طرح نشان می دهد که فاصله ی 9/121 سانتی متر برای راحتی دو نفر با اندام درشت بر روی یک پله مناسب نیست. علاوه بر این فاصله 6/101 سانتی متری در قسمت پایین پله حالت ایستادن فرد را محدود کرده، در نتیجه از تعادل شخص می کاهد.

حرکت پله ها، تماس های بدنی و عدم تعادل کافی همگی باعث به خطر افتادن ایمنی شخص می شود. شاید حقیقت این است که به ندرت اتفاق می افتد که دو نفر با هم روی یک پله حرکت کنند. باید گفت که عرض 7/117 سانتی ماری پله ها که برای هر یک از دو نفر معادل 9/55 سانتی متر می باشد. هماهنگی های لازم با افراد درشت اندام را ندارد. نخستین تصویر قسمت پایین صفحه این موضوع را که پهنای 9/55 سانتی متر برای هر نفر کافی است یا نه مورد بررسی قرار می دهد. فاصله ی نرد تا دیوار یا اولین مانع باید با ضخامت دست افراد درشت اندام و میزان قطر داخلی دست افراد ریز اندام در حالت بسته یا نیمه بسته هماهنگی داشته باشد. با در نظر داشتن ضخامت دستکش، فاصله ی بین نرده تا دیوار یا اولین مانع برابر با 1/5 سانتی متر و قطر نرده برابر با 8/3 سانتی متر است که با ابعاد بیشتر افراد هماهنگی دارد.

از لحاظ ساختمانی به صورت سازه فولادی اجرا می شود، که تناسبات آن برای ارتفاع کمتر از 6 زاویه حدود 35 درجه و سرعت 5/0 متر بر ثانیه و در بقیه موارد زاویه کمتر از 30 درجه می باشد. ماکزیمم عرض mm1050 و می نیممم عرض mm600 که در این اندازه ها بهینه سازی مسافت در نظر گرفته شده است.

پلکانها

تصویر روبرو ابعاد اساسی و محدوده های دید ضروری برای هر فرد را نشان می دهد. گر چه قدمت طراحی پله هم زمان با جنبه های دیگر معماری است؛ ولی با این حال تحقیقات بسیار اندکی درباره ی آن صورت گرفته است و بیشتر ابعاد از راه تخمین و حساب های سرانگشتی به ویژه از قرن هفدهم میلادی به بعد بدست آمده است. آنچه در این بخش مهم است ارتفاع پله است.

تصویر و جدول مقابل نشان دهنده ی ارتباط اندام سنجی لازم بین اندازه ی کفش و پهنای پله می باشد. کفش زمستانی 95% از افراد دارای طولی معادل 9/22 سانتی متر یا کمتر است از سوی دیگر پهنای 1/24 سانتی متر پله که در حال حاضر معمول است؛ تنها با 5% افراد هماهنگی لازم را دارد. این در حالی است که پای افراد درشت اندام بیش از 7/12 سانتی متر از پله بیرون می ماند. این مساله در خصوص افراد مسن و معلولین جسمی مشکل ایجاد می کند.

در دیوارهای خارجی با خروجی به بیرون، از هر قسمت طبقه بالا تقریباً دو رشته پله که یکی از آنها در فاصله 25 متری است لازم می باشد اتاقهای مجاور نزدیک یک رشته پلکان به فاصله کمتر از 15 متر باید تعبیه گردد.

نقاله مسافرتی :

عرض مانند عرض پله برقی بوده و تحت ضوابط زوایای شیب 8-5 درجه و حداکثر مجاز 9/0 متر بر ثانیه است و در زاویه های 12-8 درجه سرعت مجاز 75/0 متر بر ثانیه است. ظرفیت رفت و آمد در نقاله همانند پله برقی است.

آسانسور:

سیستم ها و دستگاه هایی که به صرت عمودی حرکت می کنند باید نیازهای افراد معلول را به همان نسبت افراد سالم پاسخگو باشند. ارتفاع نصب دکمه های مخصوص آسان بر که در راهرو نصب می شود؛ باید برابر با 2/134 سانتی متر باشد. دکمه های اضطراری باید در ارتفاعی نصب شود که دکمه های پایین دارای ارتفاع معدل 2/76 سانتی متر از زمین و دکمه های بالا دارای فاصله ای برابر 9/212 سانتی متر تا داخل اتاقک آسان بر باشد و محل آنها در پایین صفحه ی دکمه ها باشد. خط مرکزی تلفن نیز باسید در حداکثر ارتفاع 9/121 سانتی متری از کف اتاقک آسان بر نصب شود. ارتفاع دستگیره ی ریل نیز نباید بین 4/86 -3/81 سانتی متر از بالای کف آن در نظر گرفته شود.

انواع آن : 1) رفت و آمد کم و نفر بر      2) آسانسور براتکار / نفر بر

2) آسانسوئر نفر بر چند منظوره        4) آسانسور با رفت و آمد زیاد

5) آسانسور چند منظوره برای کالا       6) آسانسور برای حمل کالای سنگین

حداکثر مسافت پیموده شده توسط آسانسور25 متر و سرعت ماکزیمم 1 متر بر ثانیه و در صورت شدید بودن رفت و امد لازم است که 21 تحلیل مفصل برای میزان و زمان رفت و آمد صورت گیرد. حداقل فضای انتظار برای هر آسانسور 150*150می باشد.

سطح شیبدار :

از دیگر عوامل تامین میزان دسترسی هر چه بهتر معلولین جسمی در ساختمان ها، شیب راهه هاست. طبق مقررات ، حداکثر طول شیب راهه 9 متر و حداکثر شیب یک دوازدهم متر برای پاگرد در نظر گرفته نمی شود؛ چرا که پاگردها باید با توجه به ورود و خروج افراد یا تغییرات دیگر در مسیر شیب راهه طراحی شود. فاصله ی سکو تا شیب راهه باید بگونه ای باشد که نه تنها اندازه ی مناسب برای پاگرد فضای کافی جهت گردش در به طرف شیب راهه را بدون ورود به فضای پاگرد تامین کند. روی همین اصل برای پاگرد طول 7/106 سنتی متری برای سکو، حداقل اندازه ی 61 سانتی متر از مقابل قفل پیشنهاد می کند.

1) حداقل عرض سطح شیبدار عرض شیبدار cm120

2) برای سطوح شیبدار با طول 3 متر ماکزیمم شیب 8/% و عرض مطلوب 120 سانتی متر که هر چه به این طول اضافه شود به ازای هر 5 سانتی متر افزایش عرض مفید و 5/0% کاهش شیب خواهیم داشت. برابر 9 متر سطح شیبدار 1 پاگرد با عمق حداقل عرض شیب لازم است.

-  پارکینگ بر مبنای 35% زیر بنا محاسبه می شود.

مشائل مورد توجه در طراحی مراکز خرید:

شکل پلان:

گردآوری خدمات و تسهیلات مختلف در یک مکان ، به طراحی مرکز خرید دو یا سه طبقه منجر می شود. این گونه طراخی معماران را بر آن داشته تا طرح های مختلفی به وجود آورند و همه آنها سعی دارند که خریدار کوتاه ترین فاصله لازم را برای رفتن از یک بخش دیگر طی کند.

عامل دیگری که در شکل گیری پلان مورد توجه است، توپوگرافی محل و خصوصیات زمین پروژه است.

طراحی نمای خارجی :

نمای خراجی باید به صورت متحدالشکل و با استفاده از یک ا دو نوع مصالح عمده در تمام ترکیب ساختمان طراحی شود. در ضمن در انتخاب و نحوة کاربرد مصالح در نمای خراجی باید دقت نمود. عواملی که باید در انتخاب و نحوة کاربرد مصالح در نمای خارجی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از :

1- نجوة محافظت در برابر آب و رطوبت

2- سهولت نگهداری و تعمیر

3- فراهم بودن مصالح انتخابی

4- سرعت ساخت و نصب اجزا

اجزاء اصلی مجموعه :

در طراحی ، ورودی مجموعه خرید و حیاط های مرکزی از اهمیت زیاد برخوردارند . این عناصر باید برای جلب توجه خریداران از ابهت کافی برخوردار باشند. وجود سایبان ها ستون های دارای علائم هدایت کننده یا یک طرح دیواری ویژه در ورودی ها و چشم اندازهایی که دارای درخت، آب نما و عناصر هنری هستند در ارائه محیطی زنده و جذاب بسیار موثر می باشند.

در ساعات شب لازم است عناصر مذکور با نورپردازی های ویژه و علائم جلب کننده دیگری همراه شوند.

نمای داخلی مرکز خرید :

بازارچه ها و حیاط های مرکزی باید محیطی بسیار جذاب برای خریداران ایجاد کند. عناصر اصلی این محیط جدید باید آنچنان مهیج و دلپذیر باشد که احساس رضایت در خریداران بوجود آورد.

حیاط های مرکزی : حیاط های مرکزی اصلی باید کانون جذب خریدارات و دیدار کنندگان باشند. اغلب مراکز خرید موفق بر طراحی خوب حیاط های مرکزی استوار شده اند.

عناصر مهیج از قبیل گنبدهای شیشه ای، اشیاء نورانی مخصوص، فواره ها، چشم اندازهای مختلف پلکان هایی با طرح های ویژه، پله برقی و آسانسورهای شیسه ای رمز موفقیت این مراکز هستند. همچنین وجود طرح های گرافیکی ، علائم راهنما، پرچم ها، سمبل های مرکز خرید و انتخاب رنگ از عناصر مهمی هستند که بر خریدار تأثیر می گذارد.

همچنیناین حیاط ها، مکانهایی را برای نشستن ، استراحت و دیدار با دوستان برای خریداران فراهم می کند.

.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

       نظرات
دوشنبه 13 آبان 1392
حبیب حسن بگلو
دوشنبه 7 خرداد 1397 09:52 ق.ظ

Regards! Very good information!
legalidad de comprar cialis cialis online nederland walgreens price for cialis cialis italia gratis cialis generic tadalafil buy acquistare cialis internet cheap cialis we recommend cialis best buy click here take cialis cialis 100mg suppliers
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 10:34 ق.ظ

Wow loads of helpful facts!
cialis generico milano cialis 10 doctissimo 5 mg cialis coupon printable cialis australian price comprar cialis navarr achat cialis en itali we like it cialis soft gel cialis per paypa acheter cialis kamagra comprar cialis 10 espa241a
شنبه 8 اردیبهشت 1397 12:28 ق.ظ

Kudos, I enjoy it.
buy generic cialis cialis para que sirve cialis pills in singapore cialis generic tadalafil buy cialis pills price each enter site 20 mg cialis cost cialis flussig cialis kaufen wo buying cialis in colombia generic cialis with dapoxetine
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 09:33 ب.ظ

Thank you, I value it.
buy viagra tablets buy viagra with prescription online viagra cheap no prescription buy viagra canada cheapest viagra online pharmacy cheap viagra pharmacy buy viagra uk cheap buy viagra uk safest place to buy viagra buy viagra online without a prescription
شنبه 4 فروردین 1397 11:12 ق.ظ

This is nicely put! !
cialis savings card buy cialis online nz try it no rx cialis rezeptfrei cialis apotheke dose size of cialis costo in farmacia cialis buy cialis online nz cialis coupon cialis generique 5 mg cialis daily
دوشنبه 6 آذر 1396 05:46 ب.ظ
من هر روز یک صفحه سریع و چند صفحه وب و وبلاگ برای خواندن مقالات را به جز بابت پرداخت می دهم
این صفحه وب پست های مبتنی بر ویژگی های ارائه می دهد.
جمعه 12 آبان 1396 07:32 ب.ظ
چه اطلاعاتی از عدم ابهام و حفظ دانش شناختی باارزش در مورد احساسات غیر منتظره.
جمعه 13 مرداد 1396 11:26 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here different web address and thought I should check things out.
I like what I see so i am just following you. Look forward to checking out
your web page for a second time.
جمعه 13 مرداد 1396 10:42 ب.ظ
Inspiring quest there. What occurred after? Take
care!
سه شنبه 10 مرداد 1396 07:55 ب.ظ
I am really loving the theme/design of your site.
Do you ever run into any web browser compatibility problems?

A handful of my blog visitors have complained about my site not working correctly in Explorer but looks great in Opera.
Do you have any recommendations to help fix this
problem?
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:31 ب.ظ
What's up to all, it's in fact a good for me to pay a visit this web site, it includes useful Information.
جمعه 6 مرداد 1396 08:29 ب.ظ
This information is invaluable. When can I find out more?
یکشنبه 4 تیر 1396 08:06 ب.ظ
بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا
واقعا حل و فصل بسیار خوب با من پس
از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما در واقع قادر
به من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی
که. من هنوز مشکل خود را با فراز در مفروضات و شما ممکن است
را خوب به کمک پر کسانی که
شکاف. در این رویداد شما که می توانید انجام من می
بدون شک تا پایان مجذوب.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 01:26 ق.ظ
Thank you for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I will be waiting for your next post thanks once again.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:44 ب.ظ
I just couldn't leave your website before suggesting that I actually enjoyed the usual info an individual provide for your visitors?
Is going to be again regularly in order to investigate cross-check new posts
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:58 ب.ظ
What's up, its fastidious post regarding media print, we all understand media is a fantastic source of
information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر